homePROFILETAGBOARDCREDITSinstagramtwitterfollow
Salam Maal Hijrah

Assalamualaikum dan Salam Maal Hijrah to all readers . Kita dah masuk tahun baru dalam kalendar Hijrah . Alhamdulilah we still breath to get Allah chance to still ask forgiveness from Allah . Dah masuk tahun baru mesti dah ada azam baru kan ? Azam lama dah tercapai ? Kalau belum teruskan , kalau dah Alhamdulilah :) 

Actually , i just wanna share sikit tentang apa yang ustaz cakap kat masjid tadi . Its about Kalender Maal Hijrah . Pernah fikir who is the creator of the calendar ? Kenapa tahun diambil sempena hijrah . I share with you what i know :)

Saidina Umar bagi cadangan sebenarnya dekat para sahabat sebab untuk menentukan dosa remaja yg berzina . Hukuman yang dikenakan adalah sebanyak 100 kali sebatan ataupun dibuang daerah selama setahun . Untuk menentukan masa selama setahun untuk yang dikatakan payah kerana tiada takwim . Maka , Saidina Umar memberitahu paraa sahabat untuk mengeluarkan sebuah takwim Islam .

*minum air oren* *urut jari* okayy rest jap . Tangan lenguh . Have a break with kitkat . Ngeh ngeh :p

Then , titik permulaan yang ingin diambil untuk takwim islam ingin ditentukan . Beberapa cadangan dikemukakan oleh para sahabat yang lain . Cadangan pertama , diambil sempena kelahiran Nabi Muhammad . Cadangan kedua , diambil sempena tarikh Nabi Muhammad menjadi Rasul dan yang ketiga sempena penghijrahan Nabi Muhammad dan umat islam ke Madinah . Cadangan pertama dan kedua dikatanya berkait rapat dgn Nabi Muhammad tapi cadangan ketiga telah dipilih . 

Even tahun hijrah yg kita amik , bulan pertama yg dipilih adalah muharam bukan hijrah . Why ? Sebab bulan Muharram dianggap mulia disisi orang Arab dan lebih lagi disisi Allah . Puasalah pada 9 dan 10 Muharram maka dosamu pada tahun lalu akan terhapus .

Entry ni untuk share kepada semua yang sudi baca bukan sebab nak bajet alim or whatever . Dont be too typical malaysian . Salam Maal Hijrah . Maafkan salah saya pada siapa siapa yg saya pernah buat salah tu . Im forgive and forgave . 

Selamat Malam ,
Elly Nadia Khairullah .

POSTED BY Elly Nadia Prada ON 14 November 2012 @ 10:31 PM
back | all rights reserved desiree 2012 | forth